1- من أهم ِض ، لو عندك حالة وفاة تستطيع أن تحول الشارع إلى دار مناسبات و
تقفله بصوان بس تسيبش ممر صغير للناس تعدى منه على رجليها علشان ماتسبِّش
للمرحوم.
2 فى حالة لو عندك فرح ممكن تقفل الشارع من غير ماتسيب ممر للناس تروَّح علشان مافيش حد أصلا هيروَّح قبل الفرح مايخلص.
3 مصر هيا البلد الوحيده اللى ممكن تلاقى فيها سواق تاكسى يركِّبَك ببلاش
( حدث بالفعل مع كاتب المقال منذ عدة سنوات ،نتيجة لظرف ما كان يقف مفلسا
فى جسر السويس يحلم أن يصل إلى مقر عمله فى وسط المدينة ، استوقف سائق
تاكسى و سأله لو ينفع يوصله و يكسب ثواب، فنظر له سائق التاكسى من أعلى
إلى أسفل ثم قال له إطلع ، وفى الطريق صارحه السائق بأنه قبل أن يوصله
مجانا لأنه كده كده نازل وسط البلد ولأنه استريح له..هكذا و ببساطة).
4 لو ركبت تاكسى و فى جيبك شريط بتحبه ممكن تديه للسواق يشغله (وممكن
كمان..علّى يا اسطى)،و سيزيد حماس سائق التاكسى لتشغيل شريطك إذا كان
كوكتيل شعبى حيث العنب و المولد وقوللووه ،أو إذا كان خطبة عن عذاب القبر.
5 مصر هى الدولة الوحيدة التى تعرف فيها هتدفع كام قبل ما تركب التاكسى(فى
أوربا والدول المتقدمه زى دبى مثلا فيه حاجة اسمها عداد)، هناك أشخاص
يعتبرون سؤال سائق التاكسى (هتدفع كام) هو سؤال بجح، لكن وبشكل عقلانى هو
سؤال يضمن (حقكوا انتوا الاتنين).
6 مش كل مرة تتقفش فيها مخالف هتتسحب منك الرخصه، وده أوبشن متاح فى مصر
بس ، وعلشان رخصتك ماتتسحبش عندك كذا طريقة أشهرها أنت مش عارف أنت بتكلم
مين لكنها مش دايما مضمونه وممكن تقلب بغم.
7 وأسهلها إستعطاف أمين الشرطة و تبرير خطأك كطفل أمه قفشته بيعاكس بنت
الجيران مع التأكيد على إنك مش هتعمل كده تانى و الإكثار من معلش و نهارك
ابيض يا باشا.
8 و هناك الطريقة الأكثر فعالية وهى إنك تحط بين رخصة العربية ورخصة السواقة ورقة بعشرين.
9 بالمناسبة ممكن تاخد المخالفة عادى،ولمّا تروح تطلّع شهادة مخالفات تلغيها!.
10 معظم أصحاب السيارات الصيّع فى مصر معهم خريطة بها الاماكن (اللى ينفع
تركن فيها صف تانى من غير ما تتكلبش، حيث أن الكلابشات ليست متوافرة فى كل
الشوارع) .
11 لدينا أيضا ميزة أن للكلبشة مواعيد عمل رسمية نعرفها جميعا و تجعلك
تركن سيارتك صف تانى أمام سنترال التحرير فى الثالثة صباحا وانت متطمن.
12 لدينا ميزة إنك ممكن تفتح الإشارة بالضغط على أمين الشرطة عن طريق
الكلاكسات، فى الواقع لدينا ميزة أخرى أهم تدل على أننا نعيش أجواء
ديمقراطية وهى أن الواقفون فى الإشارة لديهم الحق فى تحديد الوقت المقبول
للوقوف فى الإشارة وعندما يتم تجاوز هذا الوقت تبدأ زفة الكلاكسات.
13 لدينا ميزة اخرى وهى إنك ممكن تشترى سارينة إسعاف و تركبها فى عربيتك،
و ستساعدك كثيرا فى إختراق الزحام، لإن الناس يفسحون الطريق تلقائيا عند
سماع السارينة (حتى لو ماشافوش فى المراية اى عربية إسعاف ).
14 لدينا أيضا ميزة الإلتصاق بسيارة إسعاف حقيقية (لو ماعندكش سارينة)،
الإلتصاق بسيارة الإسعاف سيجعلك تصل أسرع ، احيانا تحدث مناوشات بين سائقى
السيارات حول من يستحق أن يلتصق بالإسعاف، وهناك نوع من السائقين فى منتهى
خفة الدم (بيعملوا نفسهم قرايب المريض اللى فى عربية الإسعاف).
15 لدينا ميزة لا نراها هى فى حد ذاتها ولكن نرى آثارها فى الشوارع
بسهولة، ميزة الميكانيكية المهرة الذين يسمحون لسيارات عمرها الإفتراضى
إنتهى منذ سنوات بعيدة أن تستمر على قيد الحياة وتنافس سيارات الألفية
الجديدة فى شوارع القاهرة(يعنى فيه ميكانيكية ممكن يخلوا عربيتك تعيش
خمسين سنه على الأقل)، القاهرة هى العاصمة الوحيدة التى سترى في شوارعها
سيارات موديل أوائل الستينيات ((r 1100، وأوائل السبعينيات (فيات 124)،و
نهاية السبعينيات (فيات 132)، وبداية الثمانينيات (الفيورا طبعا).، ناهيك
–حلوه ناهيك دى- عن السيارات ابنة فترة الاربعينيات والتى أصبحت قطع
تاريخية نراها على فترات فى شوارع الزمالك والمهندسين.
16 ممكن الناس تركب فى شنطة العربية الملاكى لو العربية مليانة ، وهو مشهد
له وقع طريف على من يراه، وهناك من يركب إلى جوار سائق الميكروباص (على
شمال السواق)،و هناك المقعد الامامى الذى يتسع احيانا لثلاثة اشخاص(اتنين
جنب بعض وواحد على رجلهم شويه وعلى التابلوه شويه)،وهناك المجانين الذين
يجلسون فوق شنطة السيارة وهى مسرعة،وهناك الموتوسيكل الذى يحمل اسرة
كاملة، لدينا ميزة الناس اللى بتشيل بعض فى (الزنقة).